Hej Medlemmar, föräldrar och simmare i Södertörns simsällskap,
Södertörns simsällskap är en stor förening både vad gäller medlemmar och geografi. Vi är över 3000 medlemmar varav ca 2000 är simmare i bredden per termin samt 220 simmare i tävlingsverksamheten med verksamhet i två kommuner och fyra hallar. Den valda styrelsen har som uppgift att, enligt våra stadgar paragraf 1 bedriva simidrottsverksamhet som verkar i enlighet med sim-idrottsrörelsen verksamhetsidé. Det betyder att vi som föreningen bland annat har ansvar för att öka simkunnigheten men också att utveckla simmare. Vår uppgift enligt paragraf 26 i stadgarna är att inom ramen för Riksidrottsförbundets och Svenska Simförbundets och deras stadgar svara för Sällskapets verksamhet enligt fastställda planer samt tillvarata medlemmarnas intressen
Som förening har vi även ett arbetsgivaransvar, för över 100 personer årligen, och behöver följa de lagar och regler som finns inom personaljuridiken och vårt tecknade kollektivavtal. (Arbetsgivaralliansen - Unionen bransch Idrott)
Som föreningen befinner vi oss nu mitt i en förändringresa och som alltid vid förändringar så vet vi att:
- Förändringsarbete tar tid, eftersom nya vanor och rutiner behöver etableras.
- Förändringsprocesser är oförutsägbara, eftersom organisationer och individer är komplexa.
- Förändring möter alltid motstånd. Dels för att det utlöser rädslor, dels för att vi styrs av våra vanor.
Målsättningen med omorganisationen som är förhandlad med våra fackliga parter och genomförd och som nu håller på att implementeras, har hela tiden varit den önskan från oss medlemmar att få till en likvärdig simträning med tydliga gruppmål och förväntningar över hela vårt geografiska område. Men även att återgå till att arbete enligt simlinjen som rekommenderas av Svenska Simförbundet
Föreningens tränare har även anpassat träningstillfällena efter simlinjens krav detta gäller hela vår verksamhet, bredd och tävling. Därav att det framåt också kommer vara fokus på landträning och fys och inte enbart på vattenträning.
En del i arbetet mot att nå en likvärdig simträning, har varit att återinsätta Simkommittén, SK, vilken saknats i föreningen under en längre tid. Simkommittén är Södertörns simsällskap tävlingsdivision operativa verksamhet för tävling, där omflyttningar och uppflyttningar av simmare, tävlingsplaneringar etcetera diskuteras och fattas beslut om i samråd med styrelsen. Simkommittén består av tränare från D-gruppen och uppåt samt representant från styrelse, Breddverksamheten är med minst vid varje terminsstart och avslut för att förbereda uppflyttningar av simmare från teknik till D. SK återinfördes i februari i år och träffas regelbundet.
En annan viktig del i omorganisationen har varit att skapa tydlighet i roller och i mandat för föreningens anställda, då det framkommit under samtliga medarbetarsamtal, som hölls under förra året och våren i år, att de senaste årens arbetssituation och arbetsmiljö inte varit hållbar för dem. Styrelsen har tillsammans med medarbetare och arbetstagarrepresentanter (facket) tagit fram nya arbetsbeskrivningar, personalhandbok, uppdaterat rutiner kring tidrapportering, avtalshantering, krishantering, infört ny IT-miljö med gemensam sharepoint, uppdaterat Sportsadmin, tagit fram en ny gemensam värdegrund med mera samt förhandlat allt detta på ett regelmässigt sätt med våra fackliga parter (Unionen och Kommunal)
Föreningen har sedan januari 2018 saknat en verksamhetschef vilket har inneburit att de valda styrelserna under de senaste åren arbetat operativt med verksamhet och personal. Styrelsearbetet för Södertörns simsällskap sker på ideell basis och är oavlönat men föreningen har sedan 21 augusti i år en Klubbchef på plats som kommer ha det exekutiva ansvaret för verksamheten. Klubbchefen ska också arbeta utåt mot kommunerna och andra samarbetspartners som föreningen har samt leder och fördelar arbetet i verksamheten.
För att samordna tävlingsverksamheten har föreningen anställt en Sportchef som ansvarar för helheten och strukturen för föreningens B-; C-; D- och Träningsgrupper.
För att förbättra och fortsätta utveckla föreningens breddverksamhet har vi skapat ett team med Breddansvariga för samtliga hallar. Allt för att förbättra och höja kvalitén på den simundervisning vi bedriver där, enligt simlinjens kriterier såklart. Breddverksamheten är den verksamhet som möjliggör föreningens tävlingsverksamhet och den som ser till att vi fortsatt får fram fler simmare till den samma.
För att förbättra föreningens verksamhet och för att kunna erbjuda en hög kompetent och kvalitativ simträning på alla nivåer har vi i de nya arbetsbeskrivningarna ställt högre krav på kompetens, behörighet, utbildningar och certifieringar. I de fall medarbetare saknat detta har de erbjudits anpassad vidareutbildning för att komma till rätt nivå. De flesta har valt att tacka ja till detta erbjudande.
Vi har även under våra pågående rekryteringsprocesser använt oss av de gemensamt framtagna arbetsbeskrivningarna med de nya framtagna kraven. Vilket har lett till att vi idag har tränare med rätt utbildningar och verifierade certifieringar för den nivå de arbetar på. De som eventuellt saknar, har inplanerad eller planerar för utbildning framöver.
För att skapa en bättre balans och hållbarhet för föreningens anställda samt för att våra aktiva simmare ska få den bästa träningen, arbetar idag alla medarbetare i tränar- eller breddteam. Ingen ska behöva arbeta ensam och inte kunna vara ledig eller sjuk med den risken att det går ut över verksamheten.
Södertörns Simsällskaps verksamhetsidé, är att vi skall vara en modern, framgångsrik, förtroendegivande och utvecklande förening. Föreningen följer Svenska Simförbundets utvecklingstrappa Simlinjen och lever våra värdeord:
GLÄDJE - GEMENSKAP- HÅLLBART- MOD
Tillsammans kan vi säkerställa att flera lära sig att simma. Tillsammans kan vi producera flera simmare på elitnivå. Tillsammans kan vi göra saker lättare för varandra. Tillsammans kan vi göra skillnad. Tillsammans är VI SÖDERTÖRNS SIMSÄLLSKAP
Hemsida: www.sodertornsim.se
Facebook: facebook.com/sodertornsim
Instagram: sodertornsim